zondag 14 juli 2013

Machinequilten FMQ 4: Materiaal voor oefenwerkstukken

Bij het aanleren van quilten uit de vrije hand maak je op je oefenlappen veel fouten. Je moet proberen sneller te gaan em je probeert patronen uit.
Als je aan het oefenen bent, moet je niet uren uittornen vanfouten of minder mooie sstukken. Je wordt van uittornen geen betere quilter! Dat is zonde van de tijd. Dus oefen niet op dure katoen en vulling, zodat het niet erg is als een werkstuk mislukt. Om te oefenen zijn er goedkope alternatieven voor het materiaal van de sandwich.


De stof
Op bijna alle markten en in veel winkelcentra kun je afgeprijsde dekbedhoezen kopen. Voor 30-35 euro koop je een dekbedhoes van 2,20 m x 2,40 m met als bonus twee kussenslopen! Dat zijn vier kleinere en twee enorme lappen in twee verschillende kleuren of dessins.  Voor mijn oefenprojecten heb ik een dekbed met aan de ene kant paarse glanskatoen en aan de andere kant violet glanskatoen gebruikt.  Op de markt vind ik ook veel ook veel katoen in allerlei kleuren en dessins. De prijs varieert van 3 tot 8 euro per meter. Prima voor oefenprojecten.
Werkstuk van kussensloop

De vulling
Voor de placemats en tafellopers gebruik ik flanel als vulling. Het is prettig te quilten en de placemats worden niet te dik en blijven soepel.
Polyestervulling is net als flanel van de markt goedkoop, maar erg stug en nieet geschikt voor placemats en tafellopers. Ik gebruik de dikke polyestervulling wel voor wandquilts, omdat het een trapunto-effect geeft. De niet door gequilte blaadjes en rondjes e.d. bollen strak op.

Spray en spelden
Voor placemats en tafellopers gebruik ik spelden bij het maken van de sandwich. Geen veiligheidspelden, want ik heb een hekel aan het vastmaken en losmaken.
Voor grotere werkstukken gebruik ik lijmspray.
Als ik ga microquilten, verplaats ik vaak mijn handen. Ik leg niet alleen mijn handen op de quilt, maar grijp de quilt ook vast, om nauwkeuriger te kunnen sturen. Dan laat de lijm aan de zijkanten vaak los. Ik gebruik daarom extra spelden aan de zijkant en ik naai de zijkanten aan de rand vast voor ik begin met quilten.


De tweede kussensloop is gebruikt voor de leuke FMQ uitdagingen van SewCalCal




















Garen
Ik gebruik voor het quilten Madeira rayon borduurgaren en Isacord of Brildor polyestergaren. Deze garens geven een mooie glans en behouden kleur.

Mijn zomerkleurtjes Isacord Polyestergaren.

Fijn dat je langskwam op mijn blog. Heb je een vraag reageer dan via mijn email of plaats een opmerking onder zit bericht. Zorg er dan wel voor dat je blogger proiel gelinkt is aan je email, want anders kan ik je niet terugmailen.

Als je me wil bereiken, mail me gerust naar: maartjequilt@gmail.com

Bedankt voor het lezen

Keep quilting!

Maartje Quilt
Amsterdam

Geen opmerkingen:

Een reactie posten